تماس با ما
 
مشاهده آرشيو خبرنامه ها

عنوان خبرنامه : خبرنامه شماره 3

متن خبرنامه :

به نام خدا

این خبرنامه از کلینیک پیشگیری و درمان چاقی دکتر محمد هاشمی، در زمینه های مربوط به چاقی و سلامتی برای شما با هدف افزایش سطح آگاهی و تقویت انگیزه در حفظ سلامتی و تناسب اندام، ارسال می شود. شما میتوانید در صورت تمایل آن را برای دوستانتان فرستاده و با تشویق آنها به عضویت در سایت در اشاعه فرهنگ سلامتی گامی بردارید.

www.chaghiclinic.ir

پرسش های اولیه در زمینه اصول صحیح تغذیه (1)

سبدغذایی خانوارها روزانه شامل چه مواردی باید باشد؟

الگویی وجود دارد تحت عنوان هرم تغذیه که بر اساس آن مشخص شده بدن انسان در طی روز به چه میزان از هرکدام از پنج گروه اصلی غذایی نیاز دارد. اساسا یک رژیم غذایی درست بایستی دارای سه ویژگی تنوع، تعادل و تناسب باشد. تنوع به این معنا که تمامی گروههای غذایی در آن لحاظ شده باشند، تعادل به این مفهوم که جایگاه هر یک از این گروهها بر اساس رتبه با توجه به ضرورت نیاز آنها در سبد روزانه تعیین شود و تناسب یعنی اینکه میزان مصرف این مواد بر مبنای نیاز بدن فرد متناسب باشد. مثالی برای روشن شدن تمایز بین تعادل و تناسب اینست که در تعادل ما تعیین میکنیم که چند درصد خوراک روزانه ما برنج یا گوشت یا ... باشد و در تناسب مقدار دقیق آن را با وزن یا شمارش قاشق یا ... مشخص میکنیم.

تفاوت غذایی خانوارهای جوان و پیر در چیست؟

بدن انسان در دوره های مختلف عمر نیازهای متفاوتی دارد. در جوانی به سبب فعالیت بالاتر، میزان نیاز به کالری دریافتی بیشتر بوده که بایستی به درستی از طریق مواد غذایی تامین شود. همچنین به منظور پیشگیری از برخی از بیماریها، لازمست تا الگوی صحیح تغذیه و پرهیز از خوردنیهای زیانبار رعایت شود. در مقابل دوران سالمندی نیاز به کالری به ادله مختلف کاهش یافته، مضاف بر اینکه تعادل آب بدن در این دوران اهمیت بیشتری پیدا میکند . در این زمان افراد ممکن است به برخی از بیماریها مبتلا شده باشند که رعایت نکات تغذیه ای ویژه آن بیماری در کاهش عوارض تاثیر قابل ملاحظه ای دارند. اما به عنوان یک دستورالعمل کلی، پیروی از الگوی ارائه شده توسط هرم تغذیه راهگشای اصلی است.

خانواده هایی که بچه دارند چطور؟

خردسالی و کودکی دورانی است که بدن انسان به شدت در حال ساخت و ساز میباشد لذا تامین مواد اولیه برای رشد و کفایت سیستم ایمنی آنها ضروری است. به همین دلیل لازم است که پروتئین ها بخصوص پروتئینهای حیوانی و نیز لبنیات، میوه جات و سبزیجات در برنامه غذایی کودکان به میزان کافی گنجانده شود.

چنانچه مایل به دریافت خبرنامه ها نیستید میتوانید با ارسال ایمیل به نشانی اینجانب (قابل دسترسی در سایت) عضویت خود را ملغی کنید. همچنین چناچه مطلب علمی و قابل توجهی دارید برای اینجانب ارسال تا به نوبت و با نام خودتان برای سایر اعضا فرستاده شود. علاوه بر آن در صورتیکه عنوان جذاب یا موضوع قابل توجهی را در نظر دارید که گمان میکنید برای همگان مفید است، میتوانید به صورت پرسش مطرح کرده تا پاسخ آن طی مطلبی برای همگان ارسال شود.

ليست كلي آرشيو خبرنامه ها
عضويت در سايت